VALG AF MÆRKE OG MODEL

 

Camper Formidling har rabataftaler med tyske forhandlere af en lang række mærker, der dækker en stor del af markedet indenfor helintegrerede, delintegrede og kassebiler.

Chasis er primært fra Fiat med 130 og 150 HK motorer med manuel eller automat gear, dog er der flere der også tilbyder Citroen HDi 130 eller 160 HK

Sammenligner man mærker og priser, er der en del større og mindre forskelle i materialevalg og kvalitet, ved f.x. loft og gulv, låger, vinduer, polster, belysning, opvarmning, toilet/vand, sænkeseng, centrallås eller ej, og om centrallås også inkluderer dør til bodel, klimaanlæg eller A/C i førerhus,  mørklægning ved gardin eller pliche o.s.v. Forskelle der betyder meget for nogle og mindre for andre, men giver stor mulighed for at tilpasse sit behov til sit budget.

1 HELINTEGRERET

2 DELINTEGRERET

3 ALKOVE

4 KASSEBILER 

5 MEST POPULÆRE

6 KORT ELLER LANG – SMAL ELLER BRED

7 PLADS TIIL FLERE

8 FRIVÆGT ER VIGTIGT

9 UDSTYR FRA FABRIK

10 UDSTYR EFTERMONTERET 

 

1 HELINTEGRERET

De helintegrerede, hvor bodelen starter med den næsten lodrette forende og den store forrude giver automatisk plads til en sænkeseng til 2 personer over førersæderne, og dermed mulighed for fri indretning midt og bag i vognen til 2-3 personer yderligere. Helintegrerede er klart de dyreste og mest gennemførte – og tidløse – til gengæld får man en praktisk indrettet autocamper med plads til medrejsende, selv ved de kortere og kompakte typer.

Ønsker man en helintegreret, er der – et meget stort udbud af campere hos tyske forhandlere i forhold til i Danmark – og Camper Formidling har forhandlet meget gode rabatter.

2 DELINTEGRERET

De delintegrerede med førerhus som en kassebil, åben til bodel med forsæder der kan drejes og vippes, er absolut de mest efterspurgte, vel p.g.a. prisforskellen til de integrerede. 

Udvalget og variationen hos de tyske forhandlere er enorm og der er ingen grund til at “nøjes med det man kan få” hos de danske forhandlere. Camper Formidling kan oftest finde lige det man ønsker hos forhandleren – eller på vej til forhandler fra producent – eller fremtidige indlagte forhandlerordrer på nye, der kan tilpasses – eller kundespecifik opbygget fra fabrik med leveringstid. 

3 ALKOVE

Alkove modellerne med soverummet ud over forruden giver plads til 4-5 personer uden at vognen behøver at blive alt for lang og tung, og man kan få en billig camper til hele familien. Alkove modellerne er ikke så efterspurgte, nye som brugte, og bruges mest til udlejning, men Camper Formidling kan oftest finde den ønskede hos de tyske forhandlere til en god pris.

4 KASSEBILER

De senere år er høje kassebiler ombygget til campere blevet populære til 2 personer.

De er billigere og smallere, og byder ikke helt på den samme luksus som en opbygget camper på et chasis. Pris, køreegenskaber, mobilitet, parkeringsmuligheder i båse og muligheden for også at bruge bilen som ekstra bil i det daglige, er grunden til populariteten, hvilket også altid har været gældende for varevogne med hævetag, der næsten har køreegenskaber og mobilitet som en personbil.

Tyskerne er også blevet rigtig glade for campere i kassebiler, og udbuddet er meget stort med store prisforskelle på samme grund varevogn.

5 MEST POPULÆRE

MEST POPULÆR:    DELINTEGRERET – ENKELTSENGE – GERNE MED MULIGHED FOR EKSTRA OPREDNING

Langt de fleste har langt det meste af tiden kun brug for 2 sovepladser, og helst langsgående enkeltsenge i bag, hævet så der er en god tværgående garage herunder, til f.x 2 cykler. Det er dog meget populært, fra fabrik at tilkøbe mulighed for ombygning af de 2 enkeltsenge til en stor dobbeltseng på f.x. 210 x 210 og så der her er god plads til 3 personer. Tilkøb af mulighed for opredning i siddegruppe eller en sænkeseng over siddegruppen vælges ofte for god plads til 4 personer.

Disse campere er typisk 7,5 meter lange med seperat toilet og bad, eller 7 meter med bad og toilet i et.

6 KORT ELLER LANG – SMAL ELLER BRED

Campere med enkeltsenge på langs, hævet for at få en god garage, er typisk 7,5 meter lange, hvis man ønsker seperat toilet og bruser. Ofte kan toiletdøren også lukkes på tværs af disse vogne, som er en dejlig mulighed for at adskille – hvis der er flere sovende – eller hvis den ene hviler sig – når man skal skifte tøj – for at holde varmen eller for en powernap undervejs uden at skulle mørklægge hele vognen.

Vælger man en model med toilet og brus i samme rum kan man gå ned i 7 meter og stadig få enkeltsenge på langs, desværre forsvinder ofte muligheden for tværstillet toiletdør i disse vogne.

Vil man spare yderligere på længde og pengepung, og få mere frivægt og mobilitet, kan man med 6,5 m vælge en model med langsgående fransk seng, eller komme ned på 6 m ( f.x. 5,98) med tværgående 3/4 seng i bag – så kan man også opnå fordelagtige priser ved færgefart.

7 PLADS TIL FLERE

Bodelen ved delintegrerede er oftest ca 2,35 bred og knap 3 m høj og en totallængde på 6,5 – 7,5 m. for at muliggøre montage af sænkeseng og plads til 4-5 sovende, men de fleste producenter har også en ca. 2,20 bred og lidt lavere og kortere serie, som ofte kun er til 2 personer, evt med en opredningsmulighed. Der er ofte kræset noget mere for disse serier til de 2 personer, ofte til lidt mere intensive brugere, der har brug for en god frivægt til udstyr på langfart.

Nogle modeller kan med opredning i siddegruppen, give plads til yderligere 1 voksen eller 1-2 børn.

Det mest populære, ved behov for plads til flere, er dog at bestille en delintegreret camper, typisk 2.35 bred med sænkeseng over siddegruppen med plads til 2 voksne. En nem og stabi løsning, dog en dyr og tung løsning, der også tager ovenlys.

8 FRIVÆGT ER VIGTIGT

Vægt er en vigtig faktor, da der er et stigende fokus på at der ikke må køres med overvægt. Propper man sin camper med tilkøb fra fabrik og eftermonteret udstyr bliver det ofte besværligt selv for 2 personer med egenvægt, bagage, mad, drikke, campingudstyr, gasflasker, cykler o.s.v. at holde sig under 3.500 kg total, og dermed nærmest umulig for 4.

Skal man køre meget og være 4 personer, have frivægt til oppakning og cykler, mm og samtidig holde sig under 3500 kg, totalvægt er en kortere version med fransk seng eller tværliggende 3/4 seng nødvendig i kombination med en sænkeseng eller fast alkove over førerhuset.

9 UDSTYR FRA FABRIK 

De fleste mærker tilbyder diverse tilkøbs pakker fra fabrik på chasis og bodel, som man er nødt til at tage med for at få svært undværlige ting som tempomat, centrallås, A/C / klimaanlæg mm. Hvorfor alle campere bestilles hjem med disse pakker, da de skal monteres fra fabrik.

Udstyr som f.x vinterpakker med gulvvarme og el/luftvarme er sjældent i vogne hos forhandlere og disse vogne skal derfor oftest bestilles fra fabrik.

Chasis er oftest Fiat med 130 HK motor, dog også 130 og 160 HK fra Citroen. Ønsker man større motor er det nemt at finde i Tyskland, også hvis automatgear er på ønskelisten. De tyske forhandlere har hjemtaget mange modeller med 150/160 HK og ofte også med automatgear. Camper Formidling kan derfor oftest fremsøge lige den camper med det udstyr du ønsker – og ikke mere

10 UDSTYR EFTERMONTERET

Det meste ekstraudstyr skal monteres fra fabrik, andet kan eftermonteres efter behov: Cykelstativ, markise, bakkamera, cykelstativ, tagmonteret klimaanlæg, tv, satellit, navigation, radio m.m.

Registreringsafgiftsloven pålægger alle autocampere med fabriks- og eftermonteret udstyr, der passerer ind i landet, 45% afgift af importprisen incl. moms. 

Derfor har vogne stående hos danske forhandlere sjældent eftermonterbart udstyr, med mindre producenten har haft et meget godt tilbud monteret fra fabrik.

Det samme er ikke helt gældende hos tyske forhandlere, der i højere grad har fabriksmonteret ekstraudstyr på de hjemtagne vogne, dog er der også rigtig mange vogne, hvor forhandleren selv monterer i forbindelse med salget.

Det er derfor en fordel at vælge en autocamper hos den tyske forhandler med KUN det nødvendige fabriksmonterede udstyr. Efter købet kan man smutte en tur til Flensburg og spare en del på eftermontage af udstyr.